
In 2017 begon ik een cursus over the leerwetenschappen voor leraren met een korte video van de serie “A Private Universe”. In de video worden studenten die net hun bul gekregen hebben van Harvard Universiteit gevraagd om uit te leggen hoe de seizoenen ontstaan. De video laat zien hoe weinig inzicht mensen hebben in natuurlijke verschijnselen, ondanks heel veel investering in jarenlang bèta-onderwijs. Direct na het tonen van de video in mijn klas merkte een student op dat het bijna niemand wat kan schelen how de seizoenen ontstaan. Er was, beweerde hij, zelfs een video op YouTube die viral gegaan was, die bepleitte dat de aarde plat is. Als een pannenkoek. Inderdaad, bij zijn opmerking dacht ik aan een artikel door Joel Achenbach, dat in 2013 in National Geographic verscheen: “The Age of Disbelief: The War on Science“. Daarin komen ook de maanlanding en vaccinaties aan bod. Het schijnt niet zo heel goed te gaan met wetenschappelijke kennis in het dagelijkse leven.
Een van de leuke dingen die ik in mijn carrière meegemaakt heb is dat ik een paar keer om de aarde heen gevlogen ben, door voornamelijk dezelfde koers aan te houden. Van Hongkong af naar Nederland voor een familiebezoek, dan door naar de VS voor werk, en tenslotte verder naar Hongkong. Je gaat dan echt niet terug naar Hongkong om daarvandaan naar de VS te gaan. Je snapt ook heel goed dat de geometrie waar je mee te maken hebt bolvormig is, en niet een platte pannenkoek.
Deze blog ontstaat uit een dergelijke reis om de wereld. Op dezelfde dag in juni 1976 ontving ik mijn mts diploma en visum voor Canada; twee maanden later vertrok ik, en zou ik er 30 jaar zou blijven. Ik werkte in de telecommunicatie, studeerde, werd leraar, werd lerarenopleider. Eind 2006 ging ik door naar Hongkong, waar ik de laatste 13 jaar ook lerarenopleider geweest ben. Twee meer verschillende onderwijsculturen zijn bijna niet te bedenken. Nu ben ik weer in Nederland. Nederland is enorm veranderd, en dat ben ik ook. Het is welvarender en meer bruisend, maar er staan ook grote problemen voor de deur die om nieuwe kennis en vaardigheden schreeuwen.
Als je denkt dat de natuurwetenschappen moeite hebben om doorbraak te maken in hoe mensen beslissingen nemen in het dagelijkse leven, het probleem is er ook voor de leerwetenschappen. In de laatste halve eeuw is heel wat vooruitgang geboekt in begrip over hoe het leren werkt, maar dat is vaak ook niet makkelijk terug te vinden in het dagelijkse leven. Tegelijkertijd is de behoefte aan het leren nooit groter geweest.
Kom vaak terug.Ik zal schrijven over wat me opvalt, en over m’n eigen werk.
Recente reacties